Top

Wat is Shin Splint en hoe te behandelen voor sneller herstel?

Wat is Shin Splint en hoe te behandelen voor sneller herstel?

Wat is Shin Splint?
Shin Splint is een blessures door overbelasting en is een scheenbeenirritatie. De meest voorkomende plaats is zo een 8 centimeter boven de binnenenkel tegen het scheenbeen aan. Deze vorm van Shin Splint ontstaat, doordat er voortdurend met grote kracht aan de spier word getrokken, die zich op die plaats aan het scheenbeen hecht (achterste scheenbeenspier). Tijdens het hardlopen komt er grote kracht op de plaats waar deze spier zich aan het scheenbeen hecht. Die plek kan zeer pijnlijk zijn. Als het erger word dan gaat het zelfs ontsteken. Je spreekt dan over een beenvliesontsteking.

Shin-Splint_Sportcompressiekleding

Andere vormen van Shin Splint
Ook op andere plaatsen in het onderbeen kan je last hebben van Shin Splint. Door te veelvuldig gebruik van de vooronderbeenspieren zwellen deze op zodat het pijn gaat doen. Ook kan er door langdurige overbelasting scheurtjes ontstaan in het scheenbeen. De meeste vermoeidheidsfracturen ontstaan zo een 10 - 15 cm onder de knie.

Oorzaken van Shin Splint
De oorzaak van Shin Splint is altijd overbelasting. Dit kan komen door:

  • over-pronatie
  • slechte ondersteuning van de voetboog
  • disbalans tussen kuitspier en vooronderbeenspieren
  • te veel en te vaak op een harde ondergrond gelopen terwijl de benen hier nog niet voldoende aan gewend zijn
  • plotselinge stevige intensivering van de training
  • te veel gesprongen/springen
  • te veel heuvelop gelopen
  • eenzijdige training
Één of een combinatie van bovenstaande factoren is de oorzaak van overbelastig. Door het lichaam niet of te weinig tijd te gunnen voor herstel zal de overbelasting toenemen.

Hoe overbelasting te voorkomen?
Luister goed naar je lichaam en bouw trainingen gelijkmatig op. Traing volgens de zwaar / licht methode. Na een zware training volgt een lichte training of een rustdag. Dit om het lichaam tijd te geven om te herstellen. Ervaren sporters zullen sneller herstellen en hier dien je dan ook rekening mee te houden als beginner. Ervaren sporters zullen hun hersteltijd in de gaten moeten houden. Doe altijd een goede warming-up en cooling down.

Wie lopen er risico op Shin Splint?
Beginners die te veel en te hard willen gaan hardlopen.Sporters die ineens van een zachte op een hard ondergrond gaan lopen (bos naar verharde weg of bevroren ondergrond en andersom). Schaatsers, wielrenners en zwemmers die fanatiekk gaan hardlopen maar ook ervaren lopers die intensief hun trainingsbelasting sterk opvoeren.

Wielrenners, schaatsers en zwemmers?
Dit is misschien wel de meest risicovolle groep sporters die kans lopen op Shin Splint. DIt komt doordat ze tijdens hun "eigen" sport al een groot uithoudingsvermogen hebben opgebouwd. Daarbij zijn ook de spieren die ze daarvoor gebruiken goed getraind. Als ze dan gaan hardlopen hebben ze al een goed uithoudingsvermogen waardooor ze langer en meer kunnen lopen dan een beginnende hardloper. Echtr zijn de hardloopspieren minder of niet getraind. Daarom lopen ze ook meer risico en komt het relatief vaker voor bij deze sporters.

Wat te doen als je Shin Splint hebt?
Je merkt snel genoeg als er iets mis is door de pijn die je voelt in je scheen (vooronderbeen). Reageer wel op de symptonen en denk vooral niet dat het spierpijn is wat je er wel "uit loopt". Het misleidende hierin is dat als je gaat lopen de pijn na een paar minuten (als de spieren warm zijn) verdwenen is. Echter dit komt na het lopen weer terug en zal langer aanhouden. Maar je kan er zelf wat tegen doen met thuisbehandeling.

Thuisbehandeling
Ga voor je zelf na wat de oorzaak van het probleem kan zijn. Zijn je schoenen versleten (verminderde demping), ben je plots veel intensiever gaan trainen, ben je te hard van stapel gelopen als beginner, etc. Als de pijn aan de binnenzijde van het scheenbeen zit  dan kun je dit met ijs behandelen. Zit het hoog en in het scheenbeen gaat u dan naar uw huis- of sportarts!

IJsbehandeling
2 x 15 minuten een coldpack op de zwelling/pijnlijke plek. De coldpack niet in direct contact met de huis met een doek (theedoek of handdoek) ertussen. Doe daarna rekoefeningen voor de spieren van het achteronderbeen. Herhaal deze behandeling een aantal dagen. Als de pijn weg is moet je nog een warmtebehandeling doen.

Warmtebehandeling
De warmtebehandeling is om de doorbloeding ter plaatse te verbeteren. Je gaat in een wisselbad van warm en koud water. Eerst 50 seconden warm en dan 30 seconden koud. Dit doe je 2 x per dag. Daarna nog 20 minuten in een heet bad met je been. 

Als je er vroegtijdig bij bent geweest heeft u na een aantal dagen geen last meer van uw Shin Splint. Echter als u er te lang mee bent doorgelopen zal er een ontsteking zijn ontstaan. U herkend dit aan een rode, (licht) verdikte huid die warm aanvoeld. Wat te doen als het is ontstoken?

Behandeling bij ontstoken scheenbeenvlies.
De ijsbehandeling zoals hierboven een flink aantal malen per dag. Verder dient u de rekoefeningen te doen als dit niet te pijnlijk is. Daarnaast kunt u een ontstekingsremmend middel op de pijnlijke plek smeren. U mag absoluut niet eerder gaan lopen alvorens de blessure weg is omdat het dan chronisch kan worden!
Als de blessure weg is ga dan over op de warmtebehandeling zoals hierboven beschreven.

Opbouw na herstel
Start de opbouw zeer rustig. Doe rustige duurloopen en niet sprinten of heuvel op of echt "hard" lopen. Een paar minuten om mee te beginnen. Na de training, binnen het kwartier weer ijs op het onderbeen voor ca. 15 minuten. Als dat goed gaat kunt u dit afbouwen en de training rustig opbouwen.

Voordelen van sport compressiekousen bij Shin Split:
  • Geeft stabiliteit aan de kuiten waardoor deze minder schudden tijdens het sporten
  • Ontlast de kuitspieren bij "spring" sporten zoals volleybal, handbal, korfbal, etc.
  • Stimuleert de bloedcirculatie in de spieren waardoor afvalstoffen en zuurstofarm bloed sneller word afgevoerd.
  • Gaat de zwelling en vochtophoping tegen
  • Versnellen het herstel
Klik hier om uw sport compressiekousen te bestellen voor sneller herstel en de kans op Shin Splint te verkleinen.

@