Top

Fit4Health - Voedingsstoffen, vitamines en mineralen

Voedingsstoffen, vitamines en mineralen
Een evenwichtig samengestelde voeding is van essentieel belang voor een optimale gezondheid. In de praktijk zien we dat eigenlijk iedereen zich hiervan bewust is, maar dat het nauwelijks wordt toegepast. Waar de macro-nutriënten vaak in overvloede zijn vertegenwoordigd, zoals koolhydraten, vetten en eiwitten, blijven de micro-nutriënten (vitamines en mineralen), vezels en vocht achterwege. Vaak is de oorzaak hiervan een eenzijdige voedingspatroon en bestaat voeding vooral uit ‘lekker eten’. En lekker eten strookt vaak niet met gezond eten. Andere redenen voor onvoldoende inname van macro-nutriënten zijn een niet optimale opslag en/of opname van in het lichaam, verkeerde bewerking of bereiding van voedsel en gewoonweg een te lage inname van groente en fruit. 

Of je voldoende micro-nutriënten binnenkrijgt wordt gemeten aan de hand van de ADH, aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dit zijn de hoeveelheden die je dagelijks minimal moet binnenkrijgen om niet ziek te worden, met een ingebouwde veiligheid marge. De ADH geeft zeker niet aan welke hoeveelheid optimaal is voor het lichaam. Ook blijkt dat verschillende mensen een andere inname nodig hebben dan andere mensen. Het kan bijvoorbeeld niet zo zijn dat een slanke vrouw van 55 kilo evenveel zou moeten binnen krijgen als een gespierde man van 120 kilo. Ook mensen die erg actief zijn, lichamelijk actief werk verrichten en/of veel sporten hebben gewoonweg meer nodig dan inactieve mensen. 
Het concept dat een hogere dosering vitamines en mineralen moet worden ingenomen dan de ADH voorschrijft is een steeds belangrijker onderwerp in de wetenschap aan het worden. Een verhoogde dosering foliumzuur wordt bijvoorbeeld al aangeraden bij zwangere vrouwen om de kans op een open ruggetje bij het ongeboren kind te verkleinen. Rokers krijgen het advies extra vitamine C te slikken. De normale voeding kan al eigenlijk niet meer voorzien in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, laat staan de optimale hoeveelheid. Dit heeft alles te maken met de snelheid waarmee de producten tot stand komen en worden verwerkt.

Eet jij wel genoeg? Heb jij wellicht disbalansen in vitamines en mineralen? Wat is eigenlijk voedzaam eten?  Wat weet je over sport en voeding? Hoe kun je je sportprestaties verbeteren? Lees dan verder over de "Basis voor een gezonde voeding". 

Deze informatie is opgesteld in samenwerking met Fit4Health en Sportcompressiekleding.